tisdag 7 april 2009

Påsken för mig...
















Hej!
Den stora bilden (ALLT OM PÅSKEN,Idéposten från Icakuriren, nr.1 1997) är en bild tagen hemma hos konstnären Lena Linderholm. Min mamma älskar alla högtider vad det gäller att smycka och pynta. Såhär tycker min mamma om att duka oxå, mycket färg, blommor och keramik och ljus. Skulle jag beskriva för någon hur jag hade det när jag var liten så är min bild denna.
Påsken är så härlig för man känner inte lika mycket krav och traditionerna känns mer ruckbara. God mat och dryck med släkt och vänner tycker jag är viktigt. Påskäggen i korgen har hängt med i några år nu. Det är motiv av Beatrice Potter och de är barnens. Tidigt på morgonen får de springa och leta efter sina ägg, vilket är uppskattat. Det är en tradition som jag och min syster även hade.
Nu när mina barn har varit små har vi firat ute på en stor bondgård i Åtorp, hos min mans syster. Där går tuppen och hönsen fria och man ser och hör kossorna. Det är himla mysigt. Bygdens barn samlas hemma hos faster G och därifrån börjar deras påskvandring runt bland gårdarna. Sedan äter vi påsklunch tillsammans. Vi är ca. 20 personer runt bordena. Då kör vi knytis och det tycker jag är lite roligt och det blir inte så betungande då heller. Ha det så gott KRAM Åsa

8 kommentarer:

  1. Vad mysigt ni verkar har på påsken! Själv har vi dåligt med traditioner. Men man får väl skaffa egna... Vad jag skrattade då jag läste din kommentar hos mig. Dina pojkar som leker New York! Det låter härligt! Ja, man orkar ju med stök till en viss gräns... Ha det bra! Kram Stina

    SvaraRadera
  2. Hej min goa vän!
    Det ska bli mysigt att träffa er på långfredagen. Tydligen har våra män bestämt varmrätten och du och jag ska ta hand om förrätt och efterrätt...
    Ni får det säkert mysigt på påskafton. Vi ska träffa mina släktingar med god mat och en hel del godisägg...
    Vi hörs av om vår uppgift.
    Ha det skönt resten av din arbetsvecka.
    Stor kram Susanne

    SvaraRadera
  3. Hej Åsa!
    Vilken trevlig tradetion ni verkar ha. Det där med att leta påsk ägg har vi också alltid gjort som barn och jag har fört med mig tradetionen till mina barn.
    Vi åker till Lysekil i Påsk där blir det släksfest på långfredagen med god mat och lite sång.

    Bamse kram och Glad Påsk
    Lotta!

    SvaraRadera
  4. Härligt med påsk! Jag tycker att det är som en "minijul" i förhoppningsvis fint väder...

    Ha det nu så jättebra i helgen!
    /Anna

    SvaraRadera
  5. Härliga färgrika bilder!

    Tycker också att hårspännet var helfestligt!

    Kram Camilla

    SvaraRadera
  6. Så härligt att träffas så många!

    Vill önska er en härlig påskhelg med mycket god mat!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  7. Ni verkar ha en supermysig påsk hör jag!:-)Ha en finfin påsk nu, Kramis Sofia

    SvaraRadera
  8. Hej Åsa!
    Ville bara önska dig en skön Påskhelg!
    Kramis till dig från mig!

    SvaraRadera