lördag 14 mars 2009

Mina fynd!




Hej alla bloggare! Tog mig en snabb loppisrunda efter H:s simskolan. Blev ganska nöjd. Jag hittade tre korgar. En ska jag ha till att förvara kuddar i vårt sommarrum. De andra ska jag ha tvätt i så att det blir lite roligare. Har inhandlat lite skumpa till kvällen och så ska vi laga till barnens favoritsoppa nämligen " Fin svampsoppa" gjord på kantareller. Ser fram emot melodifestivalen, undrar vem som vinner. Mina favoriter är Alcazar och EMD. KRAM Åsa
Här kommer receptet på "Fin svampsoppa"
ca. 1,5 l färsk rensad svamp kantareller gula
2-3 msk smör
1 gul lök eller en liten purjolök
3 msk vetemjöl
3dl vispgrädde
7 dl buljong ( grönsak eller höns)
1/2 tsk salt
svartpeppar
1krossad vitlöksklyfta
2-3 msk sherry eller portvin
1. Skär svampen i mindre bitar eller grovhacka den
2. Smält smör och lägg i svampen i en kastrull. Låt vattnet dunsta bort. Rör försiktigt.
3. Hacka löken och fräs i smör. Lägg i kastrullen.
4. Strö över mjölet och rör om.
5. Späd med grädde och buljong. Koka på svag värme i 30 min
6. Smaksätt med salt och peppar, vitlök och vinet.
Servera med gott bröd & god ost
Lycka Till!



4 kommentarer:

  1. Hej igen!
    Loppisrunda med lite fynd ser jag. Jag hittade också en stor korg, en stol, lakan med spets och två glaskaraffer m.m.
    Kul, men som sagt många bäckar små...
    Ha det mysigt i kväll, vi får ta en Toscanaplaneringskväll längre fram.
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  2. Hallo!
    Soppan verkar god!!
    Löppis runda igen... och en del fina fynd kul!
    Kram Lotta!

    SvaraRadera
  3. Hej!!
    Vilka härliga korgar!! Vad kul när man hittar så fina saker på loppis!

    Soppan låter god, tack för receptet:)

    Ha en härlig söndag,
    kram Jenny

    SvaraRadera
  4. Hej& hå!! Receptet måste jag prova! Fiina kuddar! Har varit ute i det fina vädret& myyst.
    Ha en skön kväll:)Helen

    SvaraRadera